Er det sundt at være pescetar?


Vegetarer og sundhed er noget af det, der diskuteres meget på grund af  deres kost. Der er mange der anfægter, at der eksempelvis ikke er nok protein og calcium i vegetarisk kost. Det er selvfølgelig en sandhed med modifikationer. Der findes masser af frugt og grønt der indeholder begge dele. Spiser man udelukkende æbler, salat og kartofler, så får man et problem. Spiser man derimod masser af nødder, grønkål, spinat, tofu, kikærter og lignende, så får man masser af gode stoffer. 

Pescetarer har visse ”fordele” frem for vegetarer, da fiske indeholder masser af D-vitaminer, omega-3-fedtsyrer, zink og lignende. Der findes både fede og magre fisk. De fede er eksempelvis laks, makrel og sil mens tun, torsk og rødspætte hører til blandt de magre. De magre fisk er ekstremt sunde og indeholder optimal mæthed pr. kalorie og har samtidig et højt proteinindhold.

At være pescetar anses af mange derfor også for at være sundere end at være veganer. Det skal dog igen siges, at der findes masser af alternativer inden for grøntsager, frugt, bær og nødder. Så i virkeligheden er det måske bare lidt lettere at være sund vegetar, hvis man har fisk med i kosten. 

At være pescetar (kan være) godt for miljøet

De fleste har nok hørt om hvor skadeligt oksekød og produktionen af denne er for miljøet. De fleste ved også godt, at miljøet et utrolig hårdt presset og kloden aldrig har været i en dårligere tilstand. Der er derfor også mange, der fravælger kødet alene på grund af miljøet. 

Mens okse og lam sætter de største klimaaftryk, så er de fleste fisk nogenlunde på niveau med eksempelvis gris og kylling. Gør man det for miljøet skyld er der dog flere ting man bør holde sig fra, som eksempelvis hummer og pillede rejer. Hele fladfisk er ligeledes langt bedre for miljøet end fileteret. Fanger man selv sin fisk er aftrykket naturligvis langt de laveste – men det er trods alt de færreste der gør dette.  

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *