Hvilken fisk er den sundeste?

Hvis man er pescetar, spiser man masser af fisk. Derfor betyder det ikke så meget, hvilken fisk der er den sundeste, da man i langt de fleste tilfælde vil få en masse forskellige. Er man nu ikke pescetar, og har man det måske endda lidt svært ved at fisk ind som en naturlig del af kosten, betyder det mere. Selvom der er mange der spiser fisk oftere, er der også rigtig mange, der mere eller mindre aldrig får det, eller i hvert fald meget sjældent. 

Hvis du skulle høre til dem, der ikke har fået øjenene op for de mange muligheder, der er med fiskeretter, så er der her du skal læse videre. Spiser du kun fisk en en sjælden gang imellem, er det nemlig vigtigt at du vælger en fed fisk da disse indeholder flest gode og sunde stoffer. 

Det bedste er naturligvis at spise en masse fisk, og ikke mindst en masse forskellige fisk, så du både får fede og magre fisk. Man skal desuden huske at så vidt muligt få en masse fisk fra åbne vande eller i hvert fald økologiske dambrug, da mange fisk kan indeholde mange stoffer, de bestemt ikke burde. 

De mest populære fede fisk

Der findes mange fede fisk, men der er nok ikke nogen tvivl om, at det især er laksen, der træder frem her. Sild er en anden fed fisk, men hvis man ikke spiser så meget fisk, er der en god sandsynlighed for at silden ikke er det første man vælger, da det har en markant smag. Her skal man dog også huske på, at fiskepålæg også er en fin måde at få fisk på. Her er sild naturligvis et oplagt valg sammen med makrel (gerne i tomat). Det er de færreste der ikke kan lide en laksebøf, der er bagt i ovnen eller stegt på panden. 

Fed fisk karakteriseret ved at indeholde mere end 8 gram fedt pr 100 gram.

De mest populære magre fisk

Når det kommer til de mest populæreste magre fisk er det svært at komme uden om to forskellige. Tun og rødspætten. Tunen er en kæmpe klassiker, også selvom de fleste af os primært indtager den version der kommer fra en dåse. Rødspætten er en anden af de helt store klassikere på det danske frokostbord. Det største problem med rødspætten, er at vi ofte får dem i en paneret version, der ikke indeholder speciel meget fisk. I denne version, får man altså ikke meget fisk, men masser af panering og fedtstof. Den ellers populære og mere fisk kan altså hurtigt blive lidt af en koloriebombe. 

Mager fisk karakteriseres ved at indeholde mindre end 2 gram fedt pr 100 gram. (Alt derimellem kaldes ikke overraskende mellemfede fisk).

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *